Hyvinvointi on kokonaisuus.
Missiomme koskien parempaa terveydenhuoltoa ei ole ainoastaan kauniita sanoja
vaan pyrimme palvelemaan kaikkia potilaita parhaimmalla mahdollisella ammattitaidolla
ja uudistamme jatkuvasti osaamistamme, laitteistoamme ja haluamme haastaa ja mullistaa Suomen terveydenhuollon tason. Näemme ihmisen kokonaisuutena ja täten myös hoidon
tulisi olla aidosti kokonaisvaltaista.
FAQ
Yleisimmin esitettyjä kysymyksiä
Alle on listattu monia yleisimpiä kysymyksiä. Älä epäröi olla yhteydessä, jos vastaus juuri Sinun kysymykseesi ei löydy näistä. Asiakaspalvelumme vastaa puhelimite arkisin kello 10:00-18:00 numerosta 0942451501.
Voit myös jättää yhteydenottopyynnön ja asiakaspalvelu on yhteydessä Sinuun.
Kuinka saavun?
Lääkärikeskus Aleksi 15 sijaitsee Aleksanterinkatu 15, B-rapussa ja toisessa kerroksessa. Noin 400 metriä Stockmannilta Aleksanterinkatua pitkin, vasemmalla puolella tietä. Rappu B:n ovi aivan Amarilloa vastapäätä. Vierestämme löytyy mm. Massimo Dutti, Instrumentarium, sekä Suomalainen Kirjakauppa.
Sisäänkäyntimme on Aleksanterinkadulla, ei sisäpihalla.
Alaovella paina ovisummeria, jossa lukee Lääkäriklinikka Estetic ja odota hetki, avaamme oven manuaalisesti. Oven aukeamiseen voi ovikelloa soitettua kulua noin 30-60 sekuntia, joten odotathan rauhassa. Jos summeria painaa kaksi kertaa liian nopeasti peräkkäin, oven aukeaminen voi viivästyä. Auetessaan vihreä valo palaa ja summeri soi kovaan ääneen, oven aukeamisesta ei voi siis erehtyä. Sijaitsemme toisessa kerroksessa, joko rappuset ylös tai vasemmalla olevalla hissillä 2. kerrokseen.
Lähin parkkipaikka löytynee Stockmann parkkihallista (n.400m päässä.) Valitettavasti lääkärikeskuksella ei ole toistaiseksi omaa parkkipaikkaa.
Jos tulet noutamaan potilasta leikkauksen jälkeen, voimme saattaa hänet tarvittaessa alaovelle saakka. Huomioittehan, että potilaan tulee ilmoittaa saattajansa ennakkoon.
Jos tarvitset lisäohjeita saapumiseen, apua esimerkiksi pyörätuolin kanssa, tai tunnet eksyneesi, voit soittaa meille 0942451501, neuvomme mielellämme lisää.
Mihin ilmoittaudun?
Saapuessanne voitte jättää takkinne ja kenkänne naulakkoon. Halutessanne naulakolta löytyy myös tossuja tai henkilökunnalta voi pyytää kengänsuojuksia.
Vastaanotto sijaitsee lasitetun tilan sisällä josta löytyy myös odotustila. Ilmoittauduttehan aina ensin vastaanottoon ja kerrotte koko nimenne. Varautukaa todistamaan henkilöllisyytenne kuvallisella henkilöllisyystodistuksella.
Osa toimenpiteistä täytyy maksaa ennen toimenpiteen suorittamista. Varmistakaa tämä vastaanotosta ennen toimenpidehuoneeseen siirtymistä. Odotustilassa on useita istumapaikkoja ja lisää löytyy odotustilan edustalla löytyvällä käytävällä.
Odotustilaamme pääsee esteettömästi.
Mitä maksutapoja teillä on käytössä?
Maksupäätteemme hyväksyy yleisimmät Debit-, ja Credit kortit (Mastercard, Visa, Visa Electron, American Express)
Kassalla käy myös käteinen ja joihinkin toimenpiteisiin on ostettavissa lahjakortteja.
Käytössämme löytyy myös lasku/osamaksu SAV–rahoituksella (2000 eur saakka).
Toistaiseksi laskuvaihtoehto on valittavavissa vain käynnin yhteydessä, ei etävastaanottomaksujen suorittamiseen.
Etävastaanottomaksut saapuvat sähköpostitse maksulinkkinä Viva Wallet maksupäätteestämme johon tehdään etänä digitaalinen korttimaksu. Maksulinkki on voimassa yleensä 1-7 vuorokautta. Asiakas on velvollinen maksamaan etäkäyntinsä ajoissa. Maksulinkin uusimisesta voidaan periä lisämaksu. Lasku/osamaksuvaihtoehto ei siis ole toistaiseksi valittavissa etävastaanottoaikojen maksuihin, ellei muusta ennen etävastaanoton toteutumista sovita.
Leikkauspotilaille myös tilisiirto ennakkoon on mahdollinen maksutapa.
Lääkärikeskus Aleksi 15 ei vastaa pankkien häiriöistä johtuvista maksuongelmista, joten se ei ole velvollinen tarjoamaan maksuaikaa, mm. tilanteessa jossa maksukortti ei toimi.
Käytäthän tasasummaa maksaessasi käteisellä. Emme myöskään vastaanota yli 200 euron seteleitä. Kassalla on mahdollisuus jakaa maksu osaksi käteistä, osa korttimaksua tai laskulle.
Lasku/osamaksuvaihtoehto on tarjottavissa ainoastaan yli 20-vuotiaille joilla ei ole maksuhäiriömerkintää. Suurissa summissa rahoitusyhtiö voi vaatia säännölliset tulot. Halutessaan maksaa toimenpiteensä laskulla, on asiakas itse velvollinen selvittämään onnistuuko rahoitus hänen haluamallaan summalla.
Lisätietoa rahoituksesta ja sen ehdoista löydät suoraan SAV:n nettisivuilta www.sav-rahoitus.fi
Lahjakortit käyvät ainoastaan esteettisiin hoitoihin. Tarkistathan lahjakorttisi tarkkaan ehdot ennen sen ostoa, sekä ennen ajanvarauksen tekoa.
Lahjakortit eivät käy tarjouksiin, kampanjoihin tai alennuksiin, eikä niillä voi ostaa tuotteita.
Lahjakorteilla ei voi maksaa implanttien hintaa, eikä anestesiatiimin palkkiota. Lahjakorteista ei anneta rahaa vaihdossa, jos toimenpiteen hinta on alempi kuin lahjakortin summa. Lahjakorteilla ei ole vaihto-, eikä palautusoikeutta.
Pakettihinnat ovat asiakaskohtaisia, ellei toisin sovita. Eli esimerkiksi usean täyteainemillin tarjousta ei voi jakaa useamman henkilön kesken. Listasta löytyviin pakettihintojen maksuun ei voi käyttää lahjakorttia.
Tilisiirtomaksut tulee suorittaa niin ennakkoon, että se on tilillämme viimeistään kaksi arkipäivää ennen toimenpidettä, ellei muusta sovita. Vastaanotto voi pyytää myös tositteen maksusta toimenpidepäivänä, sen voi tulostaa valmiiksi tai lähettää sähköpostitse.
Pidätämme oikeuden laskuttaa peruuttamattomista käynneistä, sekä liian myöhäisistä peruutuksista.
Jos asiakkaalla on maksamattomia käyntejä tai etävastaanottomaksuja, uuden varauksen tekeminen voi onnistua vasta maksujen suoritettua.
Kysymykset hintoihin ja maksuvaihtoehtoihin liittyen vain asiakaspalvelun kautta.
Mitkä ovat peruutusehtonne?
Varmistattehan peruutusehdot ajanvarauksellenne varausta tehdessänne. Lääkärikeskus Aleksi 15 pidättää oikeuden laskuttaa peruuttamattomasta tai liian myöhään peruutetusta käynnistä, sekä muutoksista ajanvaraukseen liian lähellä ajanvarauksen alkua.
Yleisesti pientoimenpiteiden ja vastaanottoaikojen peruutusaika on yksi vuorokausi.
Maanantain varaukset tulee kuitenkin olla peruttu viimeistään perjantaina klo 18:00 mennessä.
Pientoimenpiteiden peruutuksen voit tehdä Yhteydenottolomakkeen kautta, sähköpostitse tai soittamalla. Tapauskohtaisesti, todistetussa sairaustapauksessa tai force majure tilanteessa peruutus onnistuu maksutta vielä sunnuntaina.
Lääkärien, radiologin, fyisioterapeuttien ja kirurgien aikojen peruutukset vain puhelimitse soittamalla 0942451501.
He voivat laskuttaa osan vastaanottoajan hinnasta, jos peruutus tai muutos ajanvaraukseen tulee alle 24 tuntia ennen varauksen alkua tai maanantain vastaanottokäynnin varaus ei ole peruttu ennen sulkemisaikaamme perjantaina.
Nukutusta vaativissa leikkauksissa maksuton peruutus tai ajankohdan siirto onnistuu yksi viikko ennen toimenpidettä.
Paikallispuudutuksessa suoritettavat toimenpiteet on peruutettavissa maksutta kaksi arkipäivää aiemmin.
Pidätämme oikeuden laskuttaa peruuttamattomista käynneistä, sekä liian myöhäisistä peruutuksista. Aikaa varatessaan asiakas sitoutuu noudattamaan peruutusehtoja ja on velvollinen kustantamaan peruutuksesta tai käyttämättömästä ajanvarauksesta aiheutuneet kustannukset.
Huomioittehan aukioloaikamme peruutusta tehdessänne. Tarkistattehan, että yhteydenotossanne tai sähköpostistanne löytyy tarvittavat tiedot peruutuksen tekemiseksi ja että yhteystietonne ovat oikein. Saatte vahvistuksen sähköpostiinne kun peruutus on onnistunut. Saapuva peruutuksen vahvistus ei automaattisesti tarkoita, että peruutusehdot maksuttomasta peruutuksesta ovat täyttyneet.
Milloin maksan käyntini?
Varmistathan maksuehdot varausta tehdessäsi.
Vastaanottokäynnit ja pientoimenpiteet maksetaan kokonaisuudessaan viimeistään käyntipäivänä, jos maksuvaihtoehtoina on korttimaksu tai käteinen.
Valitessasi lasku/osamaksuvaihtoehdon, rahoitussopimuksen onnistuminen täytyy varmistaa ennen varauksen alkamista. Rahoituspäätöksen hyväksyminen tai hylkäys tulee SAV-rahoitukselta ja perustuu heidän rahoituksen myöntämisehtoihinsa eikä Lääkärikeskus Aleksi 15 voi vaikuttaa siihen. Rahoitusehdot ja lisätietoa voi lukea osoitteessa www.sav-rahoitus.fi
Etävastaanottomaksut saapuvat sähköpostitse maksulinkkinä Viva Wallet maksupäätteestämme johon tehdään etänä digitaalinen korttimaksu.
Maksulinkki on voimassa 1-7 vuorokautta.
Asiakas on velvollinen maksamaan etäkäyntinsä ajoissa. Maksulinkin uusimisesta voidaan periä lisämaksu. Lasku/osamaksuvaihtoehto ei ole toistaiseksi automaattisesti valittavissa etävastaanottoaikojen maksuihin.
Leikkaus tulee maksaa kokonaisuudessaan viimeistään ennen toimenpidettä operaatiopäivänä, ellei operaation varausvahvistuksessa muuten sovita. Tilissiirrot täytyy olla siirtynyt tilillemme viimeistään kaksi arkipäivää ennen.
Varmistattehan lahjakorttien maksuehdot ja voimassaolopäivämäärän viimeistään ennen toimenpiteeseen ryhtymistä.
Ymmärrättehän, että olemme yritys, kassalla maksua suorittaessa ei voi enää tinkiä vastaanotto-, tai toimenpidemaksun suuruudesta.
Varmistattehan hinnan aina ennen toimenpiteeseen ryhtymistä. Pientoimenpiteen alettua asiakas on vastuussa toimenpidemaksun suorittamisesta kokonaisuudessaan.
Esteettisten toimenpiteiden konsultaatiossa saatu hinta-arvion suuruus tulee vielä vahvistaa ennen toimenpidevarauksen tekoa. Hinta-arvio on aina suuntaa-antava. Jos vartalossa on tapahtunut suuria muutoksia konsultaation ja toimenpidevarauksen teon välillä (kuten painonnousu-, lasku, onnettomuus, synnytys, lihaskasvu tai -menetys) voi olla, että konsultaatio, sekä hinta-arvio suositellaan tekemään uudelleen. Uusi konsultaatio voidaan myös vaatia, jos viime konsultaatiosta on kulunut yli 12 kuukautta. Varmistattehan konsultaatiomaksun suuruuden ennen sen varaamista.
Vastaanottokäynnille joissa asiakasta laskutetaan käytetyn ajan mukaan, voitte pyytää ennen vastaanoton alkua hinta-arvion. Huomioittehan kuitenkin, että hinta-arvio on suuntaa antava ja siihen voi tulla lisäkustannuksia jos tarve niin vaatii. Vastaanottokäynti maksetaan käyntipäivänä, ellei muuten ole sovittu.
Muutokset maksujen ajankohtiin sovitaan vain asiakaspalvelun kanssa. Terveydenhuollon henkilökunta tai esteettisten leikkausten suorittajat eivät tee päätöksiä maksuajan pitkittämiseen, maksuvaihtoehtojen vaihtamiseen tai alennusten syntymiseen.
Huomioittehan, ettei Lääkärikeskus Aleksi 15 asiakaspalvelu vastaa SAV-rahoitusyhtiön laskujen maksuajanmuutospyyntöihin tai epäselvyyksiin laskutuksen kanssa.
Saanko käynnistäni Kela-korvauksen?
Lääkärikeskus Aleksi 15 ei toistaiseksi tarjoa suorakorvausmenettelyä Kela-korvauksen saamiseksi.
Asiakas voi kuitenkin halutessaan hakea sairaanoitokorvausta suoraan Kelalta.
Huomaattehan, että kaikki tarjoamamme palvelut eivät edellytä korvauksiin.
Kelan yleinen ohjeistus siihen miten se myöntää sairaanhoitokorvauksia terveydenhuollon ammattihenkilöiden antamasta hoidosta ja tutkimuksesta:
- lääkäri
- hammaslääkäri
- psykologi
- sairaanhoitaja
- terveydenhoitaja
- kätilö
- fysioterapeutti
- suuhygienisti
- erikoishammasteknikko
Kela ei korvaa
- julkisen terveydenhuollon kustannuksia
- yksityisten laitosten perimiä toimistokuluja
- leikkaussalimaksuja
- sairaaloiden hoitopäivämaksuja
- poliklinikkamaksuja
- ennaltaehkäisevän hoidon maksuja (lukuun ottamatta hammashoitoa)
- yksityisen sairaanhoidon kustannuksia, jos olet hoidossa julkisessa sairaalassa tai laitoksessa.
Korvausta voi hakea 6 kuukauden kuluessa maksun suorittamisesta. Liitä hakemukseesi lääkärikeskuksemme asiantuntijan täyttämät lomakkeet lääkärin antamasta hoidosta tai lääkärin määräämästä tutkimuksesta ja hoidosta.
Suomessa syntyneet sairaanhoitokustannukset -lomakkeen voit ladata Kelan sivuilta, tai suoraan tästä.
Lähetä hakemus OmaKelassa:
-
- Tallenna hakemuslomake ja tarvittavat liitteet laitteellesi.
- Jos hakemus ja liitteet ovat paperilla, voit ottaa niistä kuvan tai skannata ne.
- Kirjaudu OmaKelaan ja siirry kohtaan Viestit.
- Valitse viestin aiheeksi etuus, jota olet hakemassa.
- Valitse tiedostot laitteeltasi ja paina Lähetä.
- Kun lähetät hakemuksen OmaKelassa, sitä ei tarvitse allekirjoittaa.
Hakemuksen voi myös tulostaa, täyttää ja postittaa liitteineen.
KELA, PL 10, 00056 Kela
Toimiiko vakuutukseni suorakorvaus?
Toistaiseksi käytössämme ei ole suorakorvausta. Asiakas maksaa käyntinsä itse ja hakee korvausta vakuutusyhtiöltään jälkikäteen.
Saisinko lääkärin puhelinnumeron?
Lääkäreille on varattavissa soittoaikoja, eli etävastaanottokäyntejä.
Näistä laskutetaan käytetyn ajan mukaan. Lisähintaa voi tulla myös esimerkiksi lähetteistä.
Etävastaanotto on puhelinvastaanotto. Ilmaisia lääkärinpuheluita ei ole, vaikka kysymyksesi olisikin kuinka lyhyt tai nopea. Kaikki ajanvaraukset, myös puhelinaikoihin, tehdään asiakaspalvelun kautta soittamalla 0942451501. Asiakaspalveluun soittaessa asiakas ei valitettavasti voi pyytää lääkäriä tai hoitajaa puhelimeen.
Asiakaspalvelusta voidaan varata reseptinuusimispyynnön soittoaika lääkärille, mutta uusinta ei onnistu pelkästään asiakaspalveluun soitolla.
Puhelinvastaanotolla lääkäri soittaa sinulle annetun aikaikkunan puitteissa. Varmistathan, että olet tällöin vapaana ja puhelin on lähelläsi. Puhelu tulee tuntemattomasta numerosta.
Mistä saan potilastietoni?
Kun potilas haluaa tarkastaa, mitä tietoja hänestä itsestään tai hänen huollossaan olevista lapsista on tallennettu terveystoimen potilasrekisteriin, tulee tietoja tiedustella hoitavalta lääkäriltä, sillä tarkastusoikeus toteutetaan ensisijaisesti hoitavan lääkärin vastaanotolla.
Huom! Omakanta.fi-palvelun Potilastiedon arkistossa voit tarkastella potilastietojasi vuodesta 2014 alkaen.
Kelan kansalliseen Kanta-palveluihin siirrettyjä potilastietoja voit tarkastella, sekä antaa niiden käyttöön liittyviä suostumuksia ja kieltoja Omakannassa.
Potilastiedon arkistoon tallennetut potilastiedot ovat potilaan suostumuksella sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon käytössä valtakunnallisesti. Suostumuksen jälkeen asiakas voi tehdä kieltoja tietojen luovutuksista Potilastiedon arkistosta.
Lisätietoa löydät sivuiltamme kohdasta Potilastietojen arkistointi ja tietosuoja. Asiakaspalvelumme auttaa myös mielellään, jos teillä on jotain kysyttävää.
Mikäli et löytänyt etsimiäsi potilastietoja suoraan Omakannasta, voit esittää pyynnön potilastiedoistasi henkilökohtaisesti myös vapaamuotoisella kirjeellä.
- Täytä pyyntöäsi koskevt tiedot ja tuo se henkilökohtaisesti täytettynä ja tulostettuna asiakaspalveluun aukioloaikojemme puitteissa.
- Jotta voimme olla varmoja, etteivät potilastietosi joudu vääriin käsiin, tarkistamme henkilöllisyytesi kuvallisesta henkilöllisyystodistuksesta esittäessäsi pyynnön.
- Tiedot toimitetaan sinulle pyyntöä esittäessä sovitulla tavalla kohtuullisessa ajassa.
Onko konsultaatio ilmainen?
Yleinen konsultointi tarjolla olevista pientoimenpiteistä on ilmainen. Edun konsultointiin voi käyttää vain kerran.
Konsultaatiot koskien henkilökohtaista hoitosuunnitelmaa tai kirurgista toimenpidettä varten on maksullinen. Asiantuntija, kuten kirurgi, laskuttaa käytetyn ajan mukaan. Tarkastattehan konsultaation hinta-arvion ennen vastaanottokäynnin alkamista.
Suurissa operaatioissa konsultaatiomaksu-, tai osa siitä, voidaan hyvittää toimenpiteen hinnasta operaatiopäivänä, jos leikkaukseen päädytään.
Saanko valita nukutuksen tai paikallispuudutuksen itse?
Asiakas voi esittää toiveensa, mutta lopullisen arvion tekee aina kirurgi yhdessä anestesiatiimin kanssa.
Toistaiseksi rintojen suurennusleikkaukset suoritetaan poikkeuksetta yleisanestesiassa.
Nukutus ei sisälly operaation listahintaan, vaan anestesiatiimin palkkio laskutetaan asiakkaalta erikseen. Tämä on syy, jonka vuoksi nukutusleikkauksien peruutusehto maksuttomalle peruutukselle on yksi viikko.
Mikä implanttimerkki teillä on käytössä?
Käytämme ainoastaan tutkitusti turvallisia Motiva®-implantteja.
Implantin koko arvioidaan yhdessä kirurgin konsultaatiossa ja asiakas voi esittää toiveitaan koskien kokoa ja ulkomuotoa (pyöreä, luonnollinen).
Lisätietoa löytyy Motivan sivuilta. Asiakaspalvelumme kertoo myös mielellään lisää.
Kuinka valmistaudun operaatioon?
Yksityiskohtaiset valmistautumisohjeet saat varauksen yhteydessä.
Alla olevat ohjeet ovat yleiset ohjeet. Varmista varauksen yhteydessä kuinka juuri Sinun tulee valmistua operaatioosi.
Valmistautuminen
Paasto
Ole syömättä kiinteää ravintoa ja juomatta mehua tai maitoa vähintään kuusi tuntia ennen leikkausta.
Kuusi tuntia ennen operaatiota et saa syödä edes purukumia tai kurkkupastilleja.
Vettä voi juoda maksimissaan kaksi desilitraa vielä kaksi tuntia ennen nukutusta, sen jälkeen ei saa ottaa mitään suun kautta. Suuta voi purskuttaa vedellä, jos se tuntuu kuivalta, mutta vettä ei saa nielaista. Paaston noudattamatta jättäminen voi johtaa leikkauksen peruuntumiseen ja siirtämisen toiseen ajankohtaan, jolloin laskutetaan lisänä ylimääräinen anestesiatiimin palkkaus, sekä tarvittaessa myös kulutettu kirurgin tuntitaksa ja leikkaussalin avausmaksu, jos leikkaussali on ehditty laittaa valmiuteen ennen paaston noudattamatta jättämisen ilmaisemista.
Ollessasi epävarma onko paastosi riittävä, ilmoita asiasta aina henkilökunnalle.
Hygienia
Ennen klinikalle tuloa, käy suihkussa leikkauspäivän aamuna. Peseydy huolellisesti mielellään hajutonta saippuaa käyttäen ja pese hiuspohja hyvin shampoolla. Erityisesti leikkausalue täytyy olla puhdas.
Jos nänneissä, rintakehässä tai navassa on lävistyksiä, täytyy ne poistaa (jo ennen operaatiota edeltävää suihkua.) Varo vaurioittamasta ihoa hankaamalla turhan kovaa juuri ennen leikkausta. Älä itse aja tai poista ihokarvoja 24 tuntia ennen toimenpidettä. Ihoa ei tule myöskään kuoria vähintään 24 tuntiin ja kemiallista kuorintaa suositellaan välttämään viikko.
Kuivaa itsesi puhtaalla pyyhkeellä ja pukeudu sen jälkeen puhtaisiin vaatteisiin. Suosittelemme pukeutumiseen edestä avautuvaa, helppoa ja löysää vaatetusta jonka pukemiseen operaation jälkeen ei tarvita voimaa tai notkeutta. Hupparit, napitettavat paidat ja collegehousut tm. ovat hyvä vaihtoehto. Tiukat legginsit, farkut, pikkutopit tai muuten joustamattomat vaatteet voivat olla vaikeita tai mahdottomia pukea operaation jälkeisessä olotilassa.
Älä rasvaa ihoa suihkun jälkeen ja suosittelemme jättämään deodorantin ja hajusteet kuten bodysprayt ja perfuumit pois, suosittelemme ettei hiuksiin laiteta myöskään hiuslakkoja, geelejä tai puuteria.
Ethän värjää hiuksiasi leikkausta edeltävänä viikkona.
Poistathan itserusketuksen, jos iholla on sellaista. Tule operaatioon ilman meikkiä, kynsilakkoja/geeli-/rakennekynsiä. Näillä kaikilla toimilla vähennetään mikrobien määrää leikkausalueella. Kynsilakka tai rakennekynnet voivat häiritä happisaturaation mittausta. Lakka tulee poistaa myös varpaiden kynsistä.
Tärkeää
Mukaan kannattaa ottaa mahdollisimman vähän tavaraa, rinnan seudun toimenpiteiden jälkeen ei suositella kannettavan mitään maitopurkkia painavampaa.
Arvoesineet, kuten korut ja kello, sekä suuret rahasummat kannattaa jättää kotiin, koska klinikka ei vastaa arvoesineistä.
Ota mukaan henkilöllisyystodistus. Ota myös tarvittaessa annostelulaitetta vaativat omat lääkkeet mukaan, kuten astmasumuttimet.
Ilmoita aina lääkityksestäsi leikkaavalle lääkärille, sekä anestesiatiimille.
Kerrothan kirurgille, sekä hoitohenkilökunnalle jos käytössäsi on nyt tai ollut hiljattain jokin lääkitys, olet saanut rokotuksen viimeisen 12kk aikana tai jos sinulla on todettu tai epäilet lääkeaineallergiaa tai olet joskus saanut anafylaktisen shokin.
Kerrothan myös saapuessasi henkilökunnalle, jos kärsit vaikeasta ruoka-aine allergiasta.
Ilmoitathan hoitohenkilökunnalle jos sinulla on historiaa opioidien, keskushermostoa lamauttavien lääkkeiden tai päihteiden väärinkäytön kanssa.
Henkilökunta on täysin vaitiolovelvollinen.
Tupakointi ja alkoholi
Tupakointi heikentää verenkiertoa leikkausalueen hiussuonissa ja heikentää haavan paranemista ja infektiopuolustusta. Tupakointi on syytä lopettaa vähintään neljä viikkoa ennen isoa leikkausta. Alkoholin käyttö on kielletty 72 tuntia ennen operaatiota, sekä vältettävä vähintään kaksi viikkoa toimenpiteestä. Suosittelemme välttämään alkoholia ja nikotiinituotteita koko toipumisen ajan.
Vertaohentavien lääkkeiden käyttö
Ennen toimenpidettä pitää jättää ibuprofeeni, aspiriini-, sekä omega3-valmisteet, suosituksemme on vähintään kaksi viikkoa aiemmin.
Kiputiloihin voi käyttää paracetamol-valmisteita kuten Panadolia. Operaation jälkeen kirurgi ohjaa kipulääkkeiden käytössä ja kirjoittaa tarvittaessa kipulääkereseptin.
Peruutukset ja sairastapaukset
Mikäli sairastut äkillisesti ennen leikkausta (kuume, kova nuha tai yskä, kurkkukipu tai jokin muu tulehdus, ripuli ), tai et ole noudattanut paastoa, joudutaan leikkausta siirtämään.
Sairastapauksissa turvallisen nukuttamisen takaamiseksi suositellaan 2-3 viikon varoaikaa.
Ilmoita sairastumisesta mahdollisimman nopeasti tai kysy neuvoa ollessasi epävarma leikkauskelpoisuudestasi.
Lääkärikeskus Aleksi 15 pidättää oikeuden laskuttaa valmistelukuluista, jotka ovat aiheutuneet operaation siirrosta tai peruutuksesta.
Lue lisää peruutusehdoista kohdasta ”Mitkä ovat peruutusehtonne?”
Mikäli sinulla on todettu MRSA-bakteerin kantajuus, saatat saada myös erillisiä muita ohjeita.
Mitä toimenpidepäivänä on odotettavissa?
Riippuen toimenpiteen suuruudesta, sinua voidaan pyytää saapumaan aiemmin, kuin mitä itse toimenpiteen suunniteltu alkamisajankohta on.
Sinulle annetaan siis saapumisaika.
Jos pientoimenpide vaatii puudutuskäsittelyä, kerromme sen sinulle ja ilmoittautumisenne jälkeen valmistelemme tilan, jossa puudutuksenne voidaan järjestää. Puudutusta voi myös pyytää tai sitä voidaan suositella, vaikkei se kuuluisi yleiseen toimenpidekäytäntöön, kuten botuliinitoksiinipistoksia varten. Ihmisten kipukynnys vaihtelee ja on ymmärrettävää, että tahdomme suorittaa kaikki toimenpiteemme mahdollisimman kivuttomasti. Puudutuksen täytyy antaa vaikuttaa, aika-arvio toimenpiteen aloituksesta kerrotaan puudutuksen jälkeen.
Puudutusta ei voi kiirehtiä ja on toimenpiteitä, joissa puudutusta ei voi jättää välistä vaikka asiakas kuinka vaatisi ja vannoisi kestävänsä. Muun muuassa laser-, ja radiofrekvenssihoidot tehdään poikkeuksetta puudutettuna.
Kerrothan aina jos olet allerginen jollekin puudutusaineelle tai epäilet puuduteaineallergiaa tai jos olet joskus saanut allergisen reaktion puudutuksesta.
Operaatioon saapumisaika voi olla jo aamulla tai aamupäivällä ja operaation aloitus voi tapahtua vasta iltapäivällä. Henkilökunta tarvittaessa siirtää odottavan asiakkaan potilashuoneeseen tai neuvoo ilmoittautumisen jälkeen aikaikkunan jolloin asiakas voi palata klinikalle. Varaathan koko operaatiopäiväsi vapaaksi velvoitteista.
Aikataulu operaatiopäivälle on aina arvio, ja jokaisessa toimenpiteessä tulee varautua kerrottuihin riskeihin ja komplikaatioihin.
Ennen operaation alkua tapaatte kirurgin, joka tulee suorittamaan operaation ja leikkauksessa avustavat hoitajat. Nukutusleikkauksissa tapaatte ennen operaatiota myös anestesiatiimin.
Olotilaanne monitoroidaan koko operaation ajan, sekä sen jälkeen. Operaation jälkeen olette tarkkailussa kunnes olonne on tarpeeksi hyvä voidaksenne lähteä.
Operaatiopäivänä ei ole työ-, eikä ajokunnossa.
Potilashuone on tarkoitettu potilaille. Saattajan tuomisesta täytyy sopia erikseen ja myös saattajan täytyy varautua mahdollisiin aikataulumuutoksiin.
Emme voi kiirehtiä operaation kulussa vain koska asiakkaalla tai tämän saattajalla on kiire. Hoidamme kaiken aina huolella ja rauhallisesti, pyrkien täsmällisyyteen.
Asiakasta neuvotaan jättämään saattajan yhteystiedot, jolloin henkilökunta voi kutsua saattajan kun operaatio on päättynyt.
Leikkaussaliin ei voi tuoda ystäviä tai perheenjäseniä.
Ystävien tai perheenjäsenten tuomisesta mukaan pientoimenpidehuoneisiin tulee myös aina kysyä lupa toimenpiteen tekijältä tai vastaanottavalta lääkäriltä, yleensä se kuitenkin sopii.
Suurin osa toimenpiteistä ei vaadi saattajaa lainkaan.
Entä jos en ole tyytyväinen saamaani hoitoon?
Jos hoitoon tai kohteluun liittyy epäselvyyksiä, suositeltavaa on selvittää asiaa ensin hoitavan yksikön palvelupäällikön tai hoitavan lääkärin kanssa.
Reklamaation tai muistutuksen voi ohjata asiakaspalvelulle tai tarvittaessa potilasasiamiehelle.
Potilasasiamies ei ota kantaa lääketieteellisiin ratkaisuihin, eikä hänellä ole päätäntävaltaa.
Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta saa lisätietoa potilaan oikeuksista ja Potilasvakuutuskeskuksen sivuilta löytyy tulostettava vahinkolomake.
Tarvittaessa Kuluttajaneuvonta auttaa, jos olet epävarma kuinka Sinun tulisi toimia.
Huomioittehan, että tyytymättömyys lopputulokseen ei automaattisesti tarkoita potilasvahinkoa tai epäonnistunutta toimenpidettä.
Esteettisessä kirurgiassa ei ole ns. Rahat takaisin -takuuta, joka oikeuttaisi toimenpidemaksun palauttamiseen jos oma näkemys ei vastaa haaveiltua lopputulosta.
Esteettiseen toimenpiteeseen ryhtyessä tiedostetaan ja hyväksytään komplikaatioriskit, sekä ymmärretään että jokaisesta ihoon kajoavasta toimenpiteestä voi jäädä arpi tai arpia. Arpien syntyminen ja haalentuminen on yksilöllistä ja usein myös ennalta arvaamatonta.
Konsultaatiossa käydään aina tarkasti läpi koko operaation kulku sekä toipuminen ja siihen liittyvät riskit.
Suomessa potilasvahinkotapaukset käsittelee aina Suomen Potilasvakuutuskeskus.
Potilasvakuutuksesta ei korvata läheskään kaikkia terveyden- ja sairaanhoidon yhteydessä aiheutuneita ikäviä seurauksia. Joskus hoidon tai toimenpiteen lopputulos ei ole odotusten mukainen, vaikka kaikki olisi tehty parhaan taidon ja tietämyksen mukaan. Potilasvahinkona ei korvata sitä, että hyvää lopputulosta ei hyvästä hoidosta huolimatta saavuteta.
Potilasvahingolla tarkoitetaan potilaalle terveyden- ja sairaanhoidon yhteydessä aiheutunutta henkilövahinkoa.
Potilasvahinkolaki (25.7.1986/585) määrittelee korvausten maksamisen edellytykset.
Yhteystiedot
Posti- ja käyntiosoite
Aleksanterinkatu 15 B 2 00100 Helsinki
Puhelinvaihde
0942451501 arkisin klo 10:00-18:00
Sähköposti
info@clinicestetic.fi
Potilasasiamies
Susanna Medeiros
Puhelimitse Ti-To klo 10-13
Email: info@clinicestetic.fi
Vastuulääkäri
Ville-Veikko Elomaa
Email: villeveikko.elomaa@gmail.com

Sivulla tehdään vielä teknisiä muunnoksia, pahoittelemme
Asiakaspalvelun kuitenkin jo tavoittaa 09 424 51 501

Parempi terveydenhuolto on missiomme
KATTAVAT PALVELUT. AIKOJA VARATTAVISSA JOPA SAMALLE PÄIVÄLLE.